Kurs Kwalifikacyjny Pierwszej Pomocy
W kursie mogą wziąć udział osoby zatrudnione lub będące członkami organizacji wymienionych w art. 15 Ustawy z dna 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym czyli:
- strażacy pełniący służbę w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej,
- strażacy zatrudnieni/pełniący służbę w Ochotniczej lub Wojskowej Straży Pożarnej, Ratownicy TOPR, WOPR, GOPR, Policjanci, żołnierze, straż graniczna oraz członkowie innych organizacji społecznych o profilu ratowniczym jeżeli zostały włączone do rejestru jednostek współpracujących z systemem PRM.
Skierowanie na Kurs Pierwszej Pomocy dla organizacji
Skierowanie na Kurs Pierwszej Pomocy dla straży pożarnej
Kurs trwa 66 godzin (obejmuje 2 tygodnie zajęć odbywających się od poniedziałku do soboty w godzinach popołudniowych), w tym: 25 godzin zajęć teoretycznych i 41 godzin zajęć praktycznych.
Treści nauczania:
- Organizacja ratownictwa medycznego – podstawy prawne.
- Bezpieczeństwo własne, poszkodowanego, miejsca zdarzenia.
- Zestawy ratownicze, dezynfekcja sprzętu.
- Elementy anatomii i fizjologii, ocena poszkodowanego, badanie wstępne oraz szczegółowe.
- Poszkodowany nieprzytomny.
- Resuscytacja (dorosły, dziecko, niemowlę, noworodek, sytuacje szczególne).
- Zasady defibrylacji poszkodowanego metodą półautomatyczną i automatyczną.
- Wstrząs.
- Inne stany nagłe - drgawki, cukrzyca, zawał mięśnia sercowego, udar mózgowy, zatrucia, podtopienie.
- Urazy mechaniczne i obrażenia -złamania, zwichnięcia, skręcenia, krwotoki, obrażenia klatki piersiowej, brzucha, kręgosłupa, głowy i kończyn.
- Urazy chemiczne, termiczne, elektryczne i obrażenia, zagrożenia środowiskowe.
- Taktyka działań ratowniczych - zdarzenie masowe, mnogie, segregacja wstępna, karta udzielonej pomocy, logistyka.
- Ewakuacja ze strefy zagrożenia.
- Udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy w sytuacjach symulowanych.
- Psychologiczne aspekty wsparcia poszkodowanych.
Tygodnie |
Dzień tygodnia |
Godziny zajęć |
||
I |
Poniedziałek
|
15.30-17.00
|
17.10-18.40
|
18.50-20.20
|
Wtorek
|
15.30-17.00
|
17.10-18.40
|
18.50-20.20
|
|
Środa
|
15.30-17.00
|
17.10-18.40
|
18.50-20.20
|
|
Czwartek
|
15.30-17.00
|
17.10-18.40
|
18.50-20.20
|
|
Piątek |
15.30-17.00
|
17.10-18.40
|
18.50-20.20
|
|
Sobota
|
8.00 - 9.30
|
9.40-11.10
|
11.20-12.50
|
|
II
|
Poniedziałek
|
15.30-17.00
|
17.10-18.40
|
18.50-20.20
|
Wtorek
|
15.30-17.00
|
17.10-18.40
|
18.50-20.20
|
|
Środa
|
15.30-17.00
|
17.10-18.40
|
18.50-20.20
|
|
Czwartek
|
15.30-17.00
|
17.10-18.40
|
18.50-20.20
|
|
Piątek |
15.30-17.00
|
17.10-18.40
|
18.50-20.20
|
Po zakończeniu kursu odbywa się zewnętrzny egzamin teoretyczny i praktyczny.
Absolwent kursu pierwszej pomocy nabędzie następujące umiejętności:
- organizacji ratownictwa medycznego w ramach ratownictwa zintegrowanego, podstaw prawnych funkcjonowania systemu ratownictwa medycznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- wyposażenia podmiotu ratowniczego w sprzęt do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomoc
- korzystania ze sprzętu ochronnego znajdującego się w wyposażeniu zestawów ratowniczych,
- postępowania z odpadami medycznymi,
- oceny zagrożeń dla siebie i poszkodowanego,
- właściwego postępowania ze sprzętem ratowniczym zanieczyszczonym krwią, wydalinami i wydzielinami (materiał potencjalnie zakaźny).
- korzystania ze sprzętu znajdującego się w wyposażeniu zestawów ratowniczych
- przeprowadzenia wywiadu ratowniczego,
- oceny podstawowych czynności życiowych, oceny rodzajów obrażeń ciała, przeprowadzenia badania wstępnego i szczegółowego
- oceny stanu poszkodowanego w zakresie podstawowych funkcji życiowych w tym: oceny przytomności,
- oceny oddychania,
- oceny krążenia,
- ułożenia poszkodowanego w pozycji bocznej bezpiecznej
- zapewnienia komfortu cieplnego, spokoju i bezpieczeństwa do chwili przekazania poszkodowanego personelowi zakładów opieki zdrowotnej, przekazania poszkodowanego i informacji o nim oraz o podjętych działaniach personelowi zakładów opieki zdrowotnej.
- przyczyn utraty przytomności u poszkodowanego w różnych sytuacjach np.: wypadek drogowy, pożar, emisja substancji niebezpiecznej,
- stanu utraty przytomności, jako stanu bezpośredniego zagrożenia życia,
- procedury postępowania przy ocenie stanu poszkodowanego w zakresie podstawowych funkcji życiowych: ocena poszkodowanego w zakresie doznanych urazów, ocena przytomności - algorytm postępowania u osoby nieprzytomnej oraz u osoby przytomnej.
- udrożnienia dróg oddechowych za pomocą rękoczynów udrażniających
- udrożnienia z zastosowaniem rurki ustno-gardłowej oraz oceny skuteczności wykonanych czynności,
- usunięcia ciała obcego - płynnego z dróg oddechowych, użycia metod bezprzyrządowych lub urządzenia ssącego,
- usunięcia ciała obcego - stałego z dróg oddechowych, ucisk nadbrzusza lub masaż zewnętrzny serca,
- prowadzenia oddechu zastępczego bezprzyrządowo i przyrządowe w tym 100% tlenem,
- prowadzenia postępowania w ramach resuscytacji krążeniowo- oddechowej u dorosłych, w tym u kobiet ciężarnych,
- sztucznej wentylacji płuc metodą usta - usta, usta - nos, usta - usta lub nos, usta-
- maska,
- znajomości zasad i parametrów prowadzania zewnętrznego masażu serca,oceny stanu poszkodowanego dziecka w zakresie podstawowych funkcji życiowych (przytomność, oddychanie, krążenie),
- wykonania resuscytacji krążeniowo-oddechowej dziecka zgodnie z poznanymi zasadami
- wykonania badania wstępnego noworodka lub niemowlęcia,
- wykonania resuscytacji krążeniowo- oddechowej noworodka lub niemowlęcia z podawaniem tlenu pobieranego przez ratownika z worka samorozprężalnego z rezerwuarem tlenu,
- posługiwania się podstawowym sprzętem do prowadzenia sztuczne wentylacji (rurka ustno - gardłowa, urządzenie ssące, worek samorozprężalny, rezerwuar tlenu, maski).
- różnicy między śmiercią kliniczną, a biologiczną, znaczenia postępowania resuscytacyjnego u osoby w stanie śmierci klinicznej,
- przyczyn nagłego zatrzymania oddychania i krążenia, objawów zatrzymania krążenia i oddychania,
- oceny oddychania - algorytm postępowania u osoby oddychającej i nieoddychającej,
- oceny krążenia - algorytm postępowania u osoby z wyczuwalnym tętnem i u osoby bez wyczuwalnego tętna,
- specyfiki resuscytacji krążeniowo - oddechowej u dzieci i niemowląt, noworodków i kobiet ciężarnych.
- różnicy między śmiercią kliniczną, a biologiczną, znaczenia postępowania resuscytacyjnego u osoby w stanie śmierci klinicznej,
- przyczyn nagłego zatrzymania oddychania i krążenia, objawów zatrzymania krążenia i oddychania,
- oceny oddychania - algorytm postępowania u osoby oddychającej i nieoddychającej,
- oceny krążenia - algorytm postępowania u osoby z wyczuwalnym tętnem i u osoby bez wyczuwalnego tętna,
- specyfiki resuscytacji krążeniowo-oddechowej u dzieci i niemowląt, noworodków i kobiet ciężarnych.
- wskazań i przeciwwskazań do użycia defibrylatora zautomatyzowanego, roli defibrylacji w procesie ratowania życia,
- zagrożeń dla poszkodowanego i ratownika wynikających ze stosowania defibrylatora.
- oceny stanu poszkodowanego pod kątem zagrożenia wstrząsem,
- zabezpieczenia poszkodowanego we wstrząsie zgodnie z procedurą w tym:
- opatrzenia obrażeń, zapewnienia komfortu termicznego, zastosowania tlenoterapii,
- ułożenia poszkodowanego w pozycji przeciwwstrząsowej klasycznej (lub na noszach
- pozycji Trendelenburga), zapewnienia komfortu psychicznego.
- podstawowych, charakterystycznych objawów wstrząsu
- zasad postępowania z poszkodowanym we wstrząsie.
- przeprowadzenia stosownej procedury w przypadku wystąpienia drgawek,
- przeprowadzenia stosownej procedury w zaburzeniach krążeniowo-oddechowych w stanach nieurazowych,
- przeprowadzenia stosownej procedury przy zatruciach wziewnych lub pokarmowych,
- przeprowadzenia stosownej procedury ratowania po podtopieniu (czynności wykonywane w wodzie i po badaniu wstępnym).
- objawów padaczki, cukrzycy, zawału mięśnia sercowego, udaru mózgu, dróg wnikania trucizn do organizmu,
- charakterystycznych objawów zatruć, na przykładzie chloru, amoniaku, tlenku węgla,
- zasad postępowania ratowniczego w przypadku zatruć substancjami, mechanizmu tonięcia.
- stosowania materiałów opatrunkowych do opatrywania ran (elastyczne siatki opatrunkowe, bandaż elastyczny, dziany lub inne),
- nakładania opatrunku osłaniającego lub chłonnego,
- nakładania opatrunku uciskowego,
- zakładanie opatrunku zastawkowego na rany klatki piersiowej,
- opatrywania kikuta i zabezpieczenia amputowanej części ciała,
- stosowania procedury postępowania w sytuacji krwotoku zewnętrznego,
- wykonania doraźnego zatamowanie krwotoku z kończyny,
- unieruchamiania kończyn za pomocą standardowych szyn Kramera i innego sprzętu pomocniczego (np. chusta trójkątna, deska, kij, szyny) w oparciu
- przyjęte procedury ratownicze,
- zdejmowania kasku u poszkodowanego motocyklisty,
- stabilizacji odcinka szyjnego kręgosłupa za pomocą kołnierza (jeden lub dwóch ratowników),
- unieruchamiania poszkodowanego z urazem kręgosłupa z wykorzystaniem dostępnego sprzętu unieruchamiającego (np. kamizelka Kendricka, nosze typu deska z pasami mocującymi lub inne),
- udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy w przypadku obrażeń: głowy, klatki piersiowej, brzucha i miednicy zgodnie z przyjętymi procedurami postępowania,
- sprawowania opieki nad poszkodowanym (obserwacja podstawowych czynności życiowych i reagowanie).
- niebezpieczeństw związanych z ranami (krwotok, zakażenie) oraz ich lokalizacja (np. okolica głowy, klatki piersiowej, brzucha),
- zasad postępowania z amputowanymi częściami ciała,
- rodzajów i przyczyn krwotoków,
- przebiegu głównych naczyń krwionośnych (pod kątem ucisku ręcznego pośredniego),
- sposobów opatrywania krwotoków oraz okoliczności zastosowania opatrunku uciskowego i opaski zaciskowej,
- niebezpieczeństw związanych z krwotokami zewnętrznymi i wewnętrznymi,
- podstawowych niebezpieczeństw związanych z obrażeniami narządu ruchu oraz wynikających z nieprawidłowego postępowania w sytuacji złamania i zwichnięcia,
- zasad postępowania w przypadku złamania otwartego i zamkniętego,
- podstawowych objawów występujących w sytuacji urazu kręgosłupa,
- konsekwencji nieprawidłowego postępowania z osobą z urazem kręgosłupa oraz powikłań wynikających z faktu urazu (w podstawowym zakresie np.: długotrwałe unieruchomienie poszkodowanego wskutek urazu rdzenia kręgowego),
- podstawowych objawów wynikających z urazów głowy, klatki piersiowej, brzucha i miednicy,
- niebezpieczeństw związanych z powyższymi urazami (utrata podstawowych funkcji życiowych, krwotok wewnętrzny).
- stosowania procedur postępowania w przypadku: oparzeń termicznych, odmrożeń, oparzeń chemicznych,
- przeprowadzenia dekontaminacji wstępnej oparzonego substancją chemiczną, ocenienia w oparciu o wiedzę z taktyki działań ratowniczych możliwości zastosowania tlenoterapii w danej sytuacji
- charakterystycznych cech oparzenia I, II i III stopnia, ogólnych zasad postępowania w przypadku odmrożeń, zasad postępowania w przypadku wychłodzenia organizmu (hipotermii) z uwzględnieniem tlenoterapii, zasad wentylacji poszkodowanych oraz badania tętna i masażu zewnętrznego serca)
- zasad prowadzenia kwalifikowanej pierwszej pomocy w przypadku wystąpienia aktów terrorystycznych,
- postępowania ratowniczego w przypadku oparzeń chemicznych,
- zasad przeprowadzania dekontaminacji wstępnej oparzonego substancją chemiczną,
- podstawowego postępowania ratowniczego w przypadku porażenia prądem elektrycznym.
- określenia założeń taktycznych realizowanych w poszczególnych fazach akcji ratowniczej,
- przeprowadzenia oceny stanu poszkodowanego w oparciu o algorytmy,
- oceny podstawowych funkcji życiowych (przytomność, oddychanie, krążenie),
- ogólnego badania całego ciała w zakresie podstawowym (badanie wzrokowe, manualne) w celu ustalenia obrażeń (rany, krwotoki, urazy kostno - stawowe, urazy kręgosłupa, urazy termiczne, chemiczne),
- wykonania oceny stanu poszkodowanego: rana głowy, uraz kręgosłupa, złamanie w obrębie kończyny dolnej i górnej, krwotok zewnętrzny w obrębie kończyny górnej lub dolnej, uraz klatki piersiowej, uraz brzucha,
- przeprowadzenia segregacji poszkodowanych w sytuacji zdarzenia mnogiego lub masowego, z zakwalifikowaniem do poszczególnych grup segregacji (osoby wymagające natychmiastowej pomocy, a w drugiej kolejności osoby wymagające pilnej pomocy, a następnie osoby wymagające pomocy odroczonej),
- wypełniania karty udzielonej pomocy,
- stosowania kolorów segregacyjnych.
- zakresu wymaganej pomocy w zdarzeniach pojedynczych, mnogich i masowych,
- nazw poszczególnych obszarów ciała, narządów człowieka, kolorów segregacyjnych
- rozpoznawania zagrożeń dla poszkodowanych (wewnętrznych i zewnętrznych), w tym: wyznaczania strefy zagrożenia, z której obowiązuje ewakuacja, stosowania procedur ratowniczych podczas ewakuacji poszkodowanych
- wyboru właściwego sposobu układania na noszach
- ułożenia poszkodowanych w pozycjach: bocznej ustalonej (i modyfikacje),
- resuscytacyjnej, przeciwwstrząsowej, półsiedzącej, półsiedzącej z opuszczonymi nogami,
- przemieszczania jednoosobowego (chwyt Rauteka lub modyfikacje metody)
- przemieszczania sposobami zespołowymi ze szczególnym uwzględnieniem poszkodowanego z urazem kręgosłupa,
- układania poszkodowanego w sytuacji urazu głowy, klatki piersiowej, brzucha i miednicy, podejrzenia wstrząsu, kobiety w ciąży,
- przeprowadzenia kwalifikowanego i bezpiecznego transportu osób w stanie nagłego zagrożenia zdrowia lub życia.
- zasad ewakuacji poszkodowanego z urazami lub obrażeniami kręgosłupa,
- zasad ewakuacji poszkodowanych z urazami lub obrażeniami innych okolic ciała (głowy, klatki piersiowej, brzucha i miednicy),
- zasad ewakuacji poszkodowanych z innymi urazami lub obrażeniami (np. złamania, krwotoki, rany różnych okolic ciała),
- charakterystycznych cech ułożeń poszkodowanych stosowanych w kwalifikowanej pierwszej pomocy oraz sytuacji, w których są wykonywane:
- zaleceń w odniesieniu do prowadzenia działań i sprawowania opieki nad
- poszkodowanym w nocy oraz w niekorzystnych dla poszkodowanego warunkach atmosferycznych,
- organizacji ewakuacji z miejsca zagrożenia.
- wpływu sytuacji trudnych na sprawność funkcjonowania ratownika i poszkodowanego, stresu (rodzaje, źródła, objawy, skutki) w działaniach ratowniczych, konieczności wsparcia psychicznego poszkodowanych oraz ratowników
- zasad organizacji wsparcia psychicznego dla ofiar zdarzenia
- nawiązywania kontaktu z poszkodowanym i udzielania wsparcia psychicznego,
- radzenia sobie z sytuacjami trudnymi w kontakcie z poszkodowanymi,
- radzenia sobie ze stresem i trudnymi emocjami.